Over zorgstandaarden en hoe feedback genegeerd wordt

Dees schrijft …

Het begon met de gedachte vanuit de overheid dat een chronische ziekte complexe zorg vereist. Het idee is dat in een zorgstandaard deze zorg voor een specifieke chronische aandoening beschreven wordt. Daarbij zou vanuit het patiëntenperspectief weergegeven moeten worden waar kwalitatief goede zorg aan zou moeten voldoen, niet alleen voor de inhoud van de zorg maar ook voor de organisatie ervan en de ondersteuning van zelfmanagement.

Een zorgstandaard zou dus een hulpmiddel moeten zijn voor zorgverlener, verzekeraar én patiënt, aldus Coördinatieplatforum Zorgstandaarden.

Zorgstandaarden en (borst)kanker, hoe feedback genegeerd wordt en waarom patiënten er niks aan hebben

Nu zijn die Zorgstandaarden een ‘dingetje’. De overheid geeft er geld voor. CVZ is erbij betrokken. Patiëntenorganisaties duiken erop, omdat ze zo geld binnen kunnen slepen. Het produceren van een zorgstandaard is een doel op zich geworden. De kwaliteit ervan wordt niet meer getoetst.

Plaats een reactie