‘Preferentiebeleid is net een geneesmiddel, het heeft bijwerkingen’

Apotheekmedewerkers constateren dagelijks bij meer dan 30.000 patiënten boosheid, agressie of verwarring als reactie op het preferentiebeleid. Een half miljoen keer per jaar nemen patiënten geneesmiddelen verkeerd in als gevolg van dit beleid. Dat bleek onlangs uit het onderzoeksrapport van SIR onder ruim achthonderd apotheekmedewerkers.

Vooral wijzigingen in uiterlijk van de preferente geneesmiddelen en de verpakkingen zorgen voor verwarring. Op basis van wat apotheekmedewerkers constateren, kan worden afgeleid dat patiënten minstens een half miljoen keer per jaar geneesmiddelen verkeerd innemen als gevolg van het preferentiebeleid. Dit kan gevolgen hebben voor de gezondheid van patiënten, door onder andere dubbelmedicatie en therapieontrouw, schreven Sonia Amini en Martine Kruijtbosch van SIR onlangs in het Pharmaceutisch Weekblad. Het onderzoek werd gehouden onder 819 apotheekmedewerkers.

Andere uitkomsten: een apotheek besteedt gemiddeld vijf uur per dag aan uitleg en administratieve handelingen in verband met het preferentiebeleid. Apotheekmedewerkers ervaren het preferentiebeleid als het meest negatief voor het contact met de patiënt in vergelijking met andere beleidsmaatregelen. Een doorsnee apotheekmedewerker ervaart zesmaal per dag agressie, boosheid en/of verwarring bij de patiënt als reactie op het preferentiebeleid. Voor heel Nederland komt dit neer op meer dan 30.000 patiënten met dit gedrag op één dag.

Bron: Optima Farma

c0a88-pillen

Plaats een reactie