Het Dorp

Nederland in vroeger tijden

Dat is alweer ruim twee jaar geleden. Ik gaf Nederlands als tweede taal (NT2) aan een groep volwassenen. Met weemoed kijk ik terug naar die lessen. Het was een leuk jaar.

Een aantal lessen heb ik besteed aan Nederland zoals het in vroeger tijden was. Het was hier niet altijd druk en vol. En dan gaat het niet per se over honderd jaar geleden. Vijftig jaar geleden was het ook rustiger.

Eerst was Wim Sonneveld aan de beurt met Het Dorp. De cursisten kregen er geen genoeg van om het liedje te horen. Daarna hebben we de tekst woord voor woord besproken. Verbazing was er alom dat in vroeger tijden ook water bij een pomp werd gehaald net als in Syrië nu. Maar ook dat er hier een tijd was zonder tv.

Een volgende les besteedde ik op verzoek aan mijn eigen geschiedenis. Had ik foto’s van mezelf? Hoe was ik opgegroeid? Hier kwam het boek over de boekhandel goed van pas. De foto’s van mijn opa als klein ventje. De familiefoto met zijn ouders en de 13 kinderen. Ook hier verbazing: kwam dat ook in Nederland voor? Maar ook foto’s van Voorburg in vroeger tijden: van de straat waar het schoolgebouw stond. Van Amstelveen waar ik als kind woonde.

Het Dorp
Video Het Dorp
Boekhandel
Amstelveen

Plaats een reactie