Wandelend door het leven

Suzanne slikt sinds haar 18e al Thyrax, of een gelijkwaardig medicijn, vanwege haar hypothyreoïdie. Haar hypofyse werkt niet. Daarnaast heeft ze ook botontkalking. Na jaren van schommelingen heeft ze nu eindelijk de juiste medicatie en methode gevonden. Maar ook vond ze een andere remedie die ze lezers die ook te maken hebben met hypothyreoïdie en botontkalking wil aanraden: wandelen! Na één van haar wandeltochten schreef ze haar verhaal.

Suzanne: “We hebben nu samen 1500 kilometer gelopen vanaf Pieterburen en zitten ter hoogte van Basel. De volgende etappe is de Jura langs de Frans-Zwitserse grens tot het meer van Genève. De afgelopen twaalf dagen door de Elzas waren heel zwaar. We hebben 210 kilometer afgelegd, maar soms haalden we op een dag na tien uur wandelen maar 15 kilometer, omdat de paden zeer moeilijk waren of erg steil omhoog en omlaag gingen. Op die momenten mis ik dan de extra energie, die mijn man wel heeft. Uiteindelijk kom ik er wel, maar het gaat langzamer en moeizamer.

Ik noem het een mooie hobby. Dit jaar hebben we in totaal 500 kilometer gelopen en volgend jaar gaan we verder. We lopen altijd in het voorjaar en in september, veertien dagen lang. Langer kan ik niet, want dan word ik te moe.

Door de hypothyreoïdie heb ik in mijn leven veel meegemaakt. Zo heb ik heftige zwangerschappen doorgemaakt en was dan erg ziek. Ik heb ook veel miskramen gehad. Destijds heerste er ook nog veel onbegrip over de aandoening in de naaste omgeving. Mijn kinderen zijn nu 28, 27 en 23 jaar oud en sinds de geboorte van onze jongste voelde ik me stukken beter. Maar toch wisselde mijn ziektebeeld nogal. Het ging soms jaren goed en dan ineens weer niet.

Vorig jaar, toen mijn man en ik nog een prachtige motorreis door Marokko maakten van 5000 kilometer viel ik te pas en te onpas flauw, ook op de motor. Dat was heel gevaarlijk. Na die reis door Marokko heb ik een voorlichtingsgesprek gehad in het ziekenhuis in Helmond. Daar hoorde ik veel dingen, die ik nog niet wist, onder andere dat ik wel eens een te laag T3 zou kunnen hebben. Met deze informatie ben ik naar mijn internist gegaan. Mijn bloedsuiker was 1,5.

Na veel aandringen van mijn kant kreeg ik uiteindelijk Cytomel en een lagere dosering Thyrax voorgeschreven. Sindsdien voel ik me weer prima. Ik heb weer energie en val ook niet meer flauw.

Sinds een paar jaar lopen mijn man en ik in etappes met onze hond vanaf de Noordzee naar de Middellandse Zee. We dragen ieder een grote rugzak van 20 kilo met een volledige kampeeruitrusting: tent, kookspullen, reservevoedsel, water en hondenvoer.

We liepen eerst het Pieterpad als oefenrondje en volgen daarna de ‘Grand Randonnée 5’ vanaf Maastricht. De gehele route is 2500 kilometer lang. Je loopt voortdurend door de natuur, vooral door vele bossen. Je gaat heuvel op, heuvel af, berg op, berg af. Er ligt niet altijd een winkel, camping of hotel op je weg, vandaar die grote rugzak.

Ik wil graag laten weten wat ik allemaal kan. Mensen met hypothyreoïdie: ga bewegen, elke dag een stukje meer. Dat is beter voor je lijn, je conditie, je botontkalking. Succes!”

Plaats een reactie